Loading…

Mechanika Pojazdów Osobowych

Mobilny Warsztat Samochodowy - Elektronika i Elektryka Samochodowa z dojazdem do klienta.
Kontakt do Mechanika

ES9 /A/J4 L7X – Remont silnika cz.1



Zaczynamy, dziś trochę obrazków z demontażu, o przyczynach i pierwsze pobieżne oględziny…

Strona na FB: https://www.facebook.com/Remont-idealny-strona-kana%C5%82u-YT-107663244732681

O samym silniku:
Silnik zadebiutował w 1996 roku, kiedy Peugeot i Citroёn zaprezentowali swoje najnowsze V6 o pojemności 3 litrów. Dokładniej, objętość tego silnika wynosi 2946 centymetrów sześciennych.
Silnik zbudowany jest na bazie bloku cylindrów ze stopu lekkiego, kąt pochylenia cylindrów wynosi 60 stopni. Każda głowica cylindra ma 12 zaworów, co daje łącznie 24 zawory. Rozrząd zbudowano na bazie bardzo długiego paska zębatego. Początkowo silnik ten nie miał układu zmiennych faz rozrządu i rozwijał moc 190 koni mechanicznych. W 2000 roku nastąpiła niewielka modernizacja i silnik otrzymał koła zmiennych faz rozrządu na wałkach dolotowych. Moc zwiększono do 211 koni mechanicznych.
Silnik L7X w samochodach Peugeot i Citroen jest oznaczony jako ES9J4. Chronologicznie najpierw był instalowany w Peugeocie 406, następnie pojawił się w Peugeocie 407, 607 i 807, a także w Citroenie XM, Citroen Xantia, C5, flagowym minivanie C6 i C8. Renault wyposażyło również swoje pojazdy w ten silnik. Zainstalowano go w Renault Safrane, Lagunie, dwóch generacjach Espace, można go znaleźć w Clio V6, a w bardzo rzadkiej wersji biturbo został zainstalowany we Venturi Atlantique.

Pobrane z Youtube Elektronik i Elektryk Samochodowy, Warsztat Samochodowy – Mechanik i Diagnostyka, Naprawiamy Silniki Samochodowe Warszawa, Naprawa Silników Samochodowych – Remonty kapitalne Warszawa, Wymiana radia w samochodzie, Remonty kapitalne Silników do Auta Warszawa, Elektronik Samochodowy,

44 thoughts on “ES9 /A/J4 L7X – Remont silnika cz.1

  1. 14:52 Nie jest tak źle z tym longlife'm w tym silniku 🙂 Mój gorzej wyglądał.. Oleju nie brał ale panewki były dosłownie powybijane, nagaru cały silnik. 🙂 I to dosyć częsty widok w tych silnikach jeśli latały na fabrycznym interwale 2lata/30tys. A najlepsze że lekko u mnie nie miał przed remontem i nie klękł. W ostatniej chwili chyba go rozebrałem, a remont zaczął się od zużytej pompy wody i klekoczących hydroszklanek, skończyło się na prawie kapitalce 😀

  2. Jak zwykle super. Honowanie bedzie Pan robil sam (jak pokazywalnpan w jednym z filmow) czy na maszynie specjalistycznej? Tak sie pytam bo ostanio miałem pacjenta ktory pil duuuzo oleju, umyte tłoki w myjce plus honowanie reczne i jest ok. Ale olej po 50km to się jednak swiecil. Normalnie jak po docieraniu…

  3. idEalnie trafiłeś z tematem 🙂
    Dosłownie parę dni temu rozebrałem poprzednią generację tego silnika z Citroena XM (ES9j4 XFZ, m.in. bez zmiennych faz rozrządu). Twój mimo stosowania oleju longlife nie wygląda źle, u mnie prawdopodobnie przez nie wymienianie oleju i/lub stosowanie oleju słabej jakości/nieodpowiedniej specyfikacji doprowadziło do agonii tego silnika, który uchodzi podobno za dosyć trwały (przynajmniej w starszej generacji, nie wiem jak z nowszą). Panewki mam tak wybite, że nie pasują kształtem do korbowodu (są jajowate, wypadają wręcz), jedna z nich była obrócona o 90 st i co ciekawe – silnik nadal utrzymywał ciśnienie oleju na biegu jałowym – na zimnym ok 7 bar, na rozgrzanym 2-2.5 bara, książkowo. Ilość nagaru można by łopatą wybierać, silnik ma przypalony nagar nawet na dole, zapraszam do porównania, jest filmik na moim kanale ( watch?v=31UEvvY713I ). Przebieg niby ok 235 tys, automat. Mam też drugi silnik kupiony kiedyś na zapas z bardzo rzadkiej wersji ze skrzynią manualną (większość XMów z tym motorem wypuszczano ze skrzynią 4hp20) i wygląda podobnie do pierwszego – panewki jeszcze nie wybite, ale kończą się i nagaru mniej niż w pierwszym, ale w porównaniu do Twojego egzemplarza – tragedia, do tego jeszcze tłoki przytarte. Chyba mam pecha do tych V6-tek.

    Do starszej generacji panewki główne jak i korbowodowe są niedostępne, pozostaje tylko dorabianie. Ciekawostka – ES9j4 XFZ ma inne panewki korbowodowe niż nowszy ze zmiennymi fazami rozrządu.

    Pozdrawiam, na pewno będę śledził dalsze losy tego silnika 🙂

  4. Jeśli chodzi o śruby kzfz to należy przy montarzu naprawdę uważać i zakręcać je z uwagą i na smarze do gwintów. Koniecznie zweryfikuj długości tych śrub. Dekle zamykające komore olejową kół nie są dostępne. Występują razem z KZFR. Ja swoje naprawiałem na elektrodrązarce. Myląca jest instrukcja przez co ludzie prubują odkręcać je w przeciwnym kierunku.

    A i serdecznie pozdrawiam. Ciesze się że dzielisz się z nami swoją pracą.

  5. Skomentuję choćby dla algorytmów YouTube.
    Jeżdżę Toyotą Rav4 2.2 D4D, 13 lat, 300 kkm. Oleju bierze tyle, że od serwisu do serwisu nie trzeba dolewać (serwis co 10 kkm max). Niestety źle odpala zimą i dymi jak się wciśnie gaz do podłogi oraz trochę słychać turbinę. Wałki rozrządu wyglądają idealnie.
    W sumie to chętnie bym rozebrał i wyremontował ale może jeszcze nie czas tylko zregenerować wtryskiwacze? W sumie to mógłbym spawdzić gładzie endoskopem bo wymieniałem niedawno świece żarowe.
    Co pan sądzi?

  6. Części bierz tylko z ASO.W Renault często wychodziło taniej niż jakiekolwiek zamienniki innych producentów.
    Raz miałem wypadek i kołnierz smoka zassał się do miski.
    Pokaż jak działa "kranik do płynu chłodzącego".Najlepsza wymiana płynu jaką kolei robiłem.

  7. Witam, ciekaw jestem czy dostaniesz panewki do tego silnika. Ja obdzwoniłem parę serwisów i każdy twierdzi, że nie ma nawet w Francji. Ponoć jakaś firma miała się podjąć produkcji tych panewek, ale temat od 2 lat ucichł.

  8. Jedna uwaga. ES9J4 to starsza wersja tego silnika – bez zmiennych faz. ES9J4S to pierwsza ze zmiennymi fazami (stary typ kół). To jest natomiast ES9A. Swoją drogą ciekawe czy będziesz zmieniał (regenerował?) koła zmiennych faz. Jedno nowe 900zł a lubią po jakimś czasie przeciekać no i klepać na zimnym.

  9. O jaki fajny motorek 😀 Mimo, że ja trochę innej wiary, to zachwyt mój szczerze wyrażam. Co do zimy i małych remontów, Córeczce ostatnio zmieniałem podusie, bo tłukły (to jest wersja oficjalna dla Mamy – poszły nowe tuleje, amortyzatory, sworznie, sprężynki bo Mała lubi jeździć i robi to sprawnie). Najgorsze to było, jak autko zaczęło rozmrażać się i… woda w garażu i kanale. 5 wiaderek mopem wydłubałem 😀
    Pozdrawiam serdecznie i oczekuję z niecierpliwością dalszych profesjonalnych produkcji
    P.S.
    Szanujmy i daceniajmy, to co i jak robi Autor, bo gdzie na tych celebrytki kanałach tej kategorii, ktoś powie, że wykręcenie zapieczone szpilki M6 w alu, kończy się zazwyczaj źle. Kto pokaże opiłki po ich wierceniu ? Tam się wszystko udaje, jak w amerykańskim filmie…

  10. Czy wiązka w PSA też jest tak samo rozwiązana jak w Renault? W takim sensie że odpina się jedną wtyczkę za tylną głowicą i można go szarpać do góry.

  11. Super, myślałem, że nigdy się nie doczekam na Polskim kanale filmiku o tym silniku 🙂 Zaskoczyłeś mnie tym francuskim ferrari z turbo o mocy 300 koni, to może ja Cię zaskoczę, że było coś lepszego, czyli Clio V6 o mocy 254 koni bez turbo 😀 z centralnie umieszczonym silnikiem za plecami kierowcy 😀 mimo, że nie jestem fanem marki Renault to jest potwór 🙂 i sporo kosztuje na dzień dzisiejszy 😀 Natomiast jest też wersja oficjalna Citroen C5 Carlsson o mocy 235 koni na którą poluję :), zmieniono jedynie dolot, wydech i mapę. Jeżdżę tymi silnikami w zestawie z 4hp20 od kilkunastu lat, najpierw 406 coupe, później C5 exlusive, następnie Peugeot 807 teraz Citroen C8, co mogę powiedzieć? Ogólnie nigdy nie zdarzyła mi się poważna awaria, problematyczne są koła zmiennych faz rozrządu – klepią prawie w każdej ES9J4 (warto wymienić przy zmianie rozrządu), pokrywy od wałków lubią lać, szczególnie te plastikowe, warto się przyłożyć do dobrego uszczelnienia, cewki padają po 60tyś km… polecam kupić cewki marki hitachi z pięcioletnią gwarancją i świece denso irydowo platynowe i jak pisałeś zmieniać olej co 10 tyś… ja leje akurat marki gulf, do skrzyni i silnika 😉 Co do LPG jak wspominałeś, widać patologię.. mogło być tak, że jeden wtryskiwacz podawał za ubogo i wypaliło zawór. Od kilku lat jestem hobbystą / pasjonatem LPG i jeśli właściciel będzie chciał dalej użytkować LPG, mogę doradzić, lub sam zająć się tym tematem i na koniec wystroić to za pomocą sondy AFR.

  12. Skąd zamówić pojedyncze śruby, czy wszystko musi być po numerach katalogowych? Jak wygląda wymiana / naprawa wiązek i załącz elektrycznych, podczas demontażu silnika na pewno wychodzą jakieś problemy z tym związane.
    Pozdrawiam i czekam na kolejną część 🙂

  13. Ja pier… 200 tysi i taki złom. Mój ma 260 i wygląda jak nowy w porównaniu do tego. Trochę tylko olej podcieka z pokryw zaworów. Coś mi się zdaje, że 200 to on miał 200 temu…

  14. Pierwszy rzut oka na tą instalację LPG i wiadomo skąd kolejny problem (o long life to już nie wspominam). Ja do swojej C5 (z 2003 roku, manual) założyłem 50 tys. km temu przy przebiegu 255 tkm (już prawie 3 lata) i po zdjęciu głowic gniazda, zawory super. Głowice zdejmowałem przez swoją nieuwagę-sprawdzałem ustawienie rozrządu po raz enty i sprawdziłem po raz kolejny-nie wyjąłem właśnie takiej badziewnej śrubki blokującej koło i pasek przy rozruchu przeskoczył. Skoro tak się stało, to już zrobiłem te głowice na tip top razem z upg. Jedyne co mnie wkur…w tym silniku to uszczelnianie nadstawek trzymających wałki…kto to wymyślił…wąska powierzchnia styku i znów do klejenia rozrząd trzeba rozpinać. O pokrywach zaworów nie wspominam, ale to chociaż można ogarnąć bez komplikacji. Pozdrawiam. Super robota. ps. Już się zastanawiałem nad sprzedażą C5 (kupiłem lale 3 2.0dci 150KM), ale jeszcze potrzymam, bo fajnie chodzi a pieniędzy z tego nie będzie.

  15. Mam ten sam silnik i chciałem sobie zrobić remont "na zaś" bo mam już licznikowe 300tyś a samochodowe około 400tyś. Ale z tymi panewkami głównymi to mnie Pan zasmucił.

  16. Witam super film. Jeżeli chodzi o panewki może uda Ci się kupić w sklepie fabrycznym federal mogul bimet w Gdańsku Oliwie. Oni produkują panewki od Japończyków przez audi do Bentleya oraz ciężarowych i agregatów prądotwórczych.

  17. Witam , od pewnego czasu przyglądam się Pana naprawą ponieważ sam lubię trochę pomajstrować i nigdy nie sądziłem że będę musiał prosić Pana o poradę – mam taki sam silnik lecz w lagunie i od tygodnia zaczął przerywać i szarpać podczas dodawania gazu , wyskakuje błąd wypadania zapłonu , cewki i świece wymienione na nowe i to samo , elektryka niby przejrzana i nic nie wyszło, przy wymianie świec zauważyłem , że te od strony kokpitu są ok a te trzy z przodu od chłodnicy są całe czarne zadymione, kompresja około 12 bar na każdym z tych trzech cylindrach. Rozrząd był wymieniony około pół roku temu. Mechanicy karzą mi wymienić pół silnika i każdy mówi co innego a nie o to chodzi abym wymienił wszystko za niemałe pieniądze – sprawne na sprawne i tradycyjnie nic z tego nie wyjdzie.
    Proszę o dowolną radę lub namiar na Pana warsztat

  18. Poza ogólnym ustawieniem instalacji LPG, która nie powinna tworzyć ubogiej mieszanki należy wraz z przeglądem ok. 10 tyś (lub mniej jak podzespoły są nie najwyższych lotów) sprawdzać dawkowanie pojedynczych wtryskiwaczy.
    Można na to sprawdzić po korektach silnika i sygnale sondy dla danego banku. Wszystkie instalacje IV generacji mają od pewnego czasu możliwość włączenia wtrysku LPG na każdym cylindrze osobno, pojedynczo.
    Tutaj widać, że cylinder z uszkodzonym zaworem dostawał za małą dawkę paliwa. Średnia pomiarowa z trzech, kontrolowana przez sondę, dla tego banku, nie wychwyciła problemu.
    Gratuluję podjęcia się tak dużego wyzwania jak remont tego silnika. Wielu próbowałoby go tylko wymienić na mniej zużyty.

  19. Witam. Co prawda moje pytanie nie dotyczy 3.0 v6 ale też stajni renault, mam 2.0dci i taki problem ze zawsze podczas 1 rozruchu puszcza niebieskiego dyma czy to uszczelniacze na zaworach jak myślisz?

  20. mam ten silnik. Przebieg : 88 000 km. Bajeczka. Rzadko jeździ. Tzn. Mam dwa, jeden z mojego rozbitka 255 000, a ten drugi 88 000 od nowości siedzi w samochodzie. C5. Ale oleje to sa wszystkie long life, kwestia jest serwisów czy long czy nie.

  21. Szkoda ze nie silnik xmv6mk2 skrzynia automat na razie sprawny z Niemiec 2004r.licznik 143tys km kilka dokumentów 2021r 200tys km bez RUDY luzów.wycieków i pływa TUMIKI były orginal 4lata temu2lata wymiana jak palec rozdzielczy kopułką i kable od świeć liki hamulca .plastyk okrągły co owinięta linka od szyb delikatne element jak przy spółczesnych samoch…poprzedniego BX16S super był miękki a xm juz NIE ze Śląska na wybrzeże to oczy mi sie otworzyły czym mam to czynienia komfort SUPER od lat 80innych samochodów nie chcę na moie stare kości to jak piękna melodia jak ktos ma mozliwosci sprawnym hydraulikiem to tak 300km puścić się zapewniam bardzo dobre wrażenie z przejażdżki pozdrowienia od pasionata HYDRO aktyv i OGRODÓW

  22. Mam 2 takie citroeny na placu (osobiste V6) , właśnie robię rozrząd w drugim który ma taką przypadłość że nie pali jak jest ciepły. Może inaczej na 10 razy nie odpali 2 i wkurwia mnie bo nie odpala w momencie naprawdę hujowych miejscach . Jak Stacja paliw i ludzie czekają a ja muszę zrobić procedure dziadka. Czyli zamknąć , otworzyć centralem przekręcić kluczyk odczekać zapinając pas , najlepiej wyłączyć gaz i odpali bez problemu. Po prostu muszę dać mu czas. Już zmieniłem czujnik położenia wału , zmienię czujniki wałków i zawory wałków przejże . Ale naprawdę nie mam pojęcia co go boli. Drugi egzemplarz pali jeździ i takie tam problemy go nie tyczą , i też na gazie. Na zimnym na 100 razy nie odpali raz trzeba ponowić zapłon i pali. Ale na ciepłym możesz kręcić i nic to nie daje . cza czekać .

Dodaj komentarz

Zadzwoń!